.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فکري براي اتاق فکر
محمود زارع

اي برادر تو همه انديشه اي 

مابقي تو استخوان و ريشه اي

  1_ جاي خوشوقتي است که بالاخره دستگاه هاي اجرايي هم متوجه شدند بايد براي کارآمدي که درواقع مبناي مشروعيت مردمي است ؛ دست ياري بسوي صاحبان خرد و انديشه و متفکران دراز کنند.  اميدواريم که :

 الف – اين تشکيلات انشاءالله از اقدامات شائبه برانگيز سياسي به طور کامل دور باشد که درآن صورت نه تنها يارشاطر مردم و دستگاه هاي اجرائي نخواهد شد،بار خاطر مردم خواهد شد.

ضرورت دارد که حداقل در اين مورد و به ويژه در انتخاب مسئولان و متصديان امر اتاق فکر نهايت دقت را بخرج دهند که از نيروهاي با گرايش هاي سياسي مستقل و دور از وابستگي هاي جناحي انتخاب شوند تا امور در مسير اصلي خويش جريان و سريان داشته باشد.

 ب - مديران و مسئولان دستگاه هاي اجرائي هم خويشتن را بي نياز از فکر و انديشه ندانند که خداوند حکيم در توزيع توانائي هاي بشري قطعا عادلانه عمل کرده است و همه چيز را به اصطلاح همگان دانند.

 اين مديران نيستند که واقعا بر مبناي توانائي هاي مختلف و بويژه قابليت هاي فکري بر مصادر امور تکيه زده اند که في الواقع جريان شايد از زاويه معکوس آن بيشتر مقرون به صحت باشد و ... لذا ضروري است براي اجرائي شدن نتائج يا همان فرآورده هاي اين تشکيلات خويشتن را عملا ملزم به رعايت البته مطابق با مقررات آن کنند.

 2. موضوع ديگر که از مصاحبه فوق برمي آيد ؛ آن که تنها از اعضاي هيات علمي دانشگاه ها براي اين امر دعوت شده است . ضمن تاييد اين توجه اما , نبايد اين واقعيت را از نظر دور داشت که متفکران و صاحبان ايده و تفکر لزوما و تنها در دانشگاه هاي استان و درکرسي تدريس دانشکده ها وجود ندارند ؛ بلکه با يک ديد فرانگرتري به عمق جامعه نظر داشت. هستند نيروهائي که بالندگي فکري و توانائي هاي انديشه اي دارندکه بعضا قدرت بيشتري را نيز در راستاي اهداف مقرره در اتاق فکر که بيان کرده اند.

 3. ديگر آن که با وجود تصريح دبير محترم اين اتاق بر اولويت و محوريت بخش کشاورزي در امر توسعه استان ؛ در طرح هاي عنوان شده و در دست اجراي آن هيچ نشاني از طرح هاي بخش کشاورزي ديده نمي شود. در صورتي که براي توسعه استان بدون لحاظ نمودن اولويت اول براي بخش کشاورزي در واقع هيچ کاري را نمي توان کرد.

البته کشاورزي نوين و علمي با گرايش بر صنعتي نمودن آن که لزوما بايد با يک ديد بين بخشي در راستاي توسعه متوازن اين بخش اقداماتي را تمهيد نمود. لذا پيشنهاد مي شود که طرح هاي کلان مشخص و مستقيم بخش کشاورزي با اولويت اصلي در راس طرح هاي در دست بررسي گنجانده شود.

4. مسئله ديگربه تشکيلات شکلي اين اتاق بر مي گردد.اين طور که از مصاحبه آقاي موحدمنش برمي آيد ظاهرا آنها قصد دارند کارگروه هاي تخصصي و امثالهم تشکيل دهند و...! ضمن تاکيد بر ضرورت امر و اين که بدون سازمان دهي مناسب اصولا نميتوان به اهداف از پيش تعيين شده دست يافت ؛ اما نبايد به اقداماتي موازي با تشکيلات رسمي موجود دست زد.

 در مجموعه تشکيلات اداري استان يک شورائي به نام شوراي برنامه ريزي و توسعه قرار دارد که دستگاه هاي اجرائي اصلي عضو اصلي آن بوده و ديگر دستگاه ها حسب مورد براي بررسي و تصويب طرح ها و برنامه به اين شورا دعوت مي شوند .تعداد قابل ملاحظه اي از کارگروه ها که قبلا بنام کميته هاي تخصصي ناميده مي شدند وجود دارد . چنان چه اين اتاق بخواهد مشابه آن جداگانه اقدام به تشکيل کارگروه هاي تخصصي کند ؛ شايد در آتيه همان روال و نيز همان کارهائي را تعقيب کنند که اين کارگروه هاي تخصصي زير مجموعه شوراي مذکور تعقيب مي کنند .

 پيشنهاد مشخص من اين است که در تعامل با کارگروه هاي موجود تلاش شود که از امکانات آنها نهايت استفاده بشود و شايد ضرورتي به تشکيل بعضي از زيرمجموعه هاي موازي نشود. زيرا هر دو مجموعه ( مجموعه موجود و مجموعه اي که ميخواهند ايجاد نمايند ) زير نظر استاندار محترم هستند.

 پس بهتر است با دقت و وسواس بيشتري در تعبيه سازو کار اجرائي اين اتاق اقدام کرد که با کمترين تشکيلات ( و در واقع با پرهيز از گسترش تشکيلات بوروکراسي موجود اداري (که اتفاقا به طور آشکاري, ناکارآمدي خويش را به اثبات رساند ) بهترين نتائج را به دست آورند.

خلاصه آنکه نبايستي نسبت به امر تشکيلات سازي و سازماندهي امور که بستر عملي شدن اهداف است کم توجه بود.

 5. اين گفتاردر صورتي که براي مسئولان محترم اتاق فکر اهميتي داشته باشد، حسب درخواست آنها؛ ادامه خواهد يافت.

Email:  mahmood.zare@gmail.com


 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.935 seconds.